Doe mij maar normaal ondergoed en een bermuda

Denk eens terug aan de tijd dat het niet uitmaakte welk merk op je broek stond. Of de tijd dat het niet uitmaakte welke voetballer jouw ondergoed promoot. Of, en het spijt me als ik hier te ver ga, een tijd waarin er überhaupt geen merk op ondergoed stond. Voor de ‘millennial’ klinkt dit misschien als een ware nachtmerrie: ‘oh nee, hoe moet ik nu mijn welvaart laten zien’. Maar voor mij klinkt dit als een droom. Als marketeer weet ik namelijk als geen andere de waarde van een merk. En ik kan u vertellen dat deze waarde hoog is. Laat ik een heel simpele vraag stellen: wat denkt u dat de winstmarge van 1 blokje LEGO is? Fout! Het is 300 honderd procent. Denk daar maar eens over na. LEGO vraagt drie keer meer voor hun product dan dat het waard is, gewoon omdat het LEGO is. Hier maak ik een mooi bruggetje naar mijn gespreksonderwerp van vandaag.

De bermuda en normaal ondergoed

Vroeger kosten het 20 euro om een degelijke broek te kopen, en toen, net als met LEGO, werd merk erg belangrijk. Dus nu betaal ik 100 euro voor een broek. Naar mijn weten is de bermuda de enige broek die dit tegen gaat. Dit is een kledingstuk dat veelal met rust wordt gelaten door de meeste merken. Waarom weet ik niet want het is een geweldig, comfortabel en praktisch stuk kleding. Toch laten merken het product met rust en hier ben ik maar als te blij mee. Ik draag nog steeds graag de bermuda, tot teleurstelling van mijn kinderen omdat hier geen LEVI of LEGO op staat. Merk is voor hun alles.

Andere tijd, andere belangen

Wellicht is dat omdat zij in een andere tijd zijn opgegroeid. Zij zijn opgegroeid in een tijd waarin merk en naam belangrijker is dan prijs en comfort. Ik koop nog steeds oud en vertrouwd ondergoed. Grijs en zwart met blauw en groene strepen. Precies dezelfde die mijn zoon vroeger ook kreeg. Maar omdat nu Justin Bieber een ander merk draagt wil hij dat ook. De jeugd is geobsedeerd met het uitstralen van merk en daarmee imago, ze willen daar flink geld voor neerleggen. Mij niet gezien, doe mij maar mijn merkloze onderbroeken. Dit is niet alleen kwalitatief beter maar ook beter voor de portemonnee. Dit punt zal ik mijn zoon binnenkort op de harde manier duidelijk maken als ik de nieuwe Playstation 5 zal bestellen met alle geld dat ik heb bespaard door de naamloze onderbroeken en bermuda’s te kopen.